מאמרים

מעמדה של המוזיקה האמנותית הקלסית - חלק II

בשל כך החלו יוצרים רבים ביניהם מלחינים פסנתרנים, כנרים או מצנחי תזמורות להופיע בקהלים גדולים שדרשו תדיר הופעות חיות של יוצרים אלו. הפופולריות הזו צמחה בעקבות החינוך המוזיקלי שהיה כמעט בכל בית מהמעמד הבינוני. הטעם המוזיקלי הקלסי בתקופה הרומנטית במוזיקה הייתה נחלת רבים. יוצרים כמו שופן הפולני או שומן שוברט ומנדלסון הגרמנים נהפכו לכוכבים של ממש.

אמרנו שהעלייה ברמת הפופולריות של המוזיקה הקלסית הייתה אודות לחינוך המוזיקלי שכל בית אירופאי ממוצע קיבל. אולם מה בדבר המציאות של ימינו? האם בעקבות ירידת קרנו של החינוך הקלסי המסורתי ירד קרנו של המוזיקה הקלסית האמנותית. האם מוזיקת הפופ הקלה תדרוס את נוכחותה של המוזיקה הקלסית.

אם נתבונן בראייה תרבותית אין ספק שנוכל לטעון שהמגמות מצביעות על הידלתלותה של המוזיקה האמנותית מעל בימת המופעים. צעירים רבים בימינו חסרי סבלנות לשמוע או לנגן מוזיקה גבוהה זו משום שהמאמץ השכלי, המנטלי והמיומנות הדרושה לצריכת מוזיקה זו דורשת השקעה ארוכת טווח ובעלת סבלנות רבה. ספק אם יש לדור הצעיר המשוטט במהירויות עצומות מנושא לנושא יכולת חיבור למוזיקה זו. הדור הצעיר נהנה מללכת לשמוע מוזיקה קצבית סוחפת ומהפנטת בתוך במסגרת הופעות חיות של האמנים האהובים עליהם שדואגים לעדכן אותם ברשתות האינטרנט או במסגרת לוח הופעות שלהם.

אלא שלדעת מבקרי תרבות, אנינות טעם בכל תרבות שתהיה ובכל מגזר משתבחת עם הגיל. הסבירות שצעירים אלו יטו אוזנם למשמע המוזיקליות הגבוהה תבוא ביום מן הימים בכל דור.

חזרה לחלק ראשון