מאמרים

מגמות במוזיקת הפופ- השפעות וניגודים - חלק II

כך למעשה שרו השחורים בארצות הברית מנעד מלודי מערבי עם השפעות של מבנה הסולמות האפריקניים המאופיינים ברבעי טון. מוזיקה זו הייתה נחלתם של השחורים באזור הדלתא ולא פרצה אל חומות הערים הלבנות בארצות הברית. אולם בעקבות תעשיית התקליטים ההולכת ופורחת נחשפו אמריקנים לבנים רבים למוזיקה זו והחלו להיות מושפעים ממנה . בשנות החמישים כבר החלו לבנים להוסיף צבע מלודי והרמוני מן המסורת המוזיקלית המערבית וגיבשו סגנון חדש והוא הרוקנרול הידוע לכל. מוזיקה זו הופצה אף לרחבי בריטניה וגם שם החלו לגבש סגנון בלוז רוקנרולי ייחודי להם. בליל הסגנונות הוליד תוך פחות משלושה עשורים לא פחות מ10 תתי סגנונות במוזיקה הקלה זאת אודות לתפוצה של המוזיקה בעזרת תקליטים או רדיו. ולכל תתי הז'נרים האלה אורגנו הופעות חיות של אמנים רבים עם רפרטואר הופעות אדיר.

הדוגמה הנגדית לתגובת נגד מוזיקלית היא תופעת זרמים מוזיקליים שקראו תיגר על הזרם ששלט לפניו. לדוגמה זרם הדיסקו ששלט בשנות ה70 המוקדמות קרא תיגר על המורכביות המוזיקליות והחתרניות הבלתי נלאות שיצרו יוצרי הרוק של שלהי שנות ה שה60 שהופיעו במסגרת הופעות חיות לקהל אינטלקטואלי בלבד ללא רצון לגרום הנאה רגעית ופשוטה. הם לדידם טענו שעל המוזיקה להיות כיפית, משוחררת, קצבית" גלמרית" זוהרת ונוצצת. המאפיינים האלו צמחו לממדים כה גדולים עד שרבים מאסו בחיצוניות ובזוהר השקרי של מוזיקה זו ויצרו מוזיקה הבאה כהתרסה לכך והיא מוזיקת הפּאנק המרדנית.

חזרה לחלק ראשון